Reklama
 
Blog | Jan Lunga

Vzorový program – návrh některých opatření

Vzhledem k tomu, že jak EU nemá jasno, co dělat, aby se současná ekonomická situace zlepšila, tak i naše politické strany používají při agitaci jen zastaralé a nic neříkající všeobecné fráze, dovoluji si předstoupit s návrhem určitých opatření, nevyhnutných k zavedení v nejbližší době.

1.Podnikání

Že se nedoporučuje pouštět do nového podnikání v zemědělské výrobě pro velký přetlak zemědělských produktů, víme už několik let. Že je problém pouštět se do podnikání ve výrobě, pozorujeme nejen nyní v době krize, ale viděli jsem to už před tím na přeplněných skladech výroby i obchodu. Kdo přichází na trh s něčím novým, neokoukaným, má možnost se ještě prosadit. Málokdo však přichází s něčím novým, většinou se pouští do podnikání s něčím, co už běží, důsledkem čehož není snížení, ale naopak zvýšení nákladů. Chceme proto zamezit nejen „přehřátí ekonomiky“, ale i jejímu „spálení“. K tomu by došlo za předpokladu, že by všichni nezaměstnaní najednou ztratili rozum a pustili se do podnikání v nějaké obchodní činnosti. Tento boom by trval tak maximálně čtvrt roku, co by se budovaly nové prodejny a sklady a dodávalo se tam nové zboží za účelem dalšího prodeje. Nejpozději měsíc po otevření by se vše zavíralo, zásoby by se rozprodávaly a došlo by k ještě většímu propadu než byl před tím. Odnesli by to nejen podnikatelé, ale i banky a nejedna by zkrachovala. Vydělali by na tom jen právníci a exekutoři. Jen o něco méně nepříjemné důsledky by nastaly v případech, že by se do podnikání pustili lidé a to v oblasti Služeb, především takových, kde nabídka volných míst nikdy neskončí, to jsou služby finanční, pojišťovací a poradenské a v dnešní době se rozmáhajícím prodeji přes internet. Důsledky z takového podnikání už dávno znají v mnoha vyspělých zemích, ač si to tyto země často nechtějí přiznat.

 

Reklama

2.Odpovědnost na všech stupních řízení

Chceme upřesnit význam položky MZDA. V současné době tato položka hodně ztratila ze svého původního významu, ba naopak se často stala prostředkem zneprůhledňování, zneužívání, politikaření a protláčení po známosti. Mzda se skládá minimálně ze tří položek. První je povinná a představuje odměnu za vykonanou práci. Druhá a třetí položka jsou nepovinné. Druhá představuje motivační částku a to takovou, aby pracovník neměl sociální problémy a plně se tak mohl věnoval jen této práci a zároveň si trvale mohl zvyšovat svoji odbornost. Třetí položka je vlastně odměna za odpovědnost, kterou pracovník má na zastávané pozici. Patří sem: zabezpečit práci pro zaměstnance, zajistit odbyt, zajistit úhrady došlých i vystavených faktur, zajistit splácení úvěrů, svojí činností zajistit kladný hospodářský výsledek a zajistit kvalitu výroby.

Budeme proto vyžadovat, aby všude, kde to bude možné, menežmenty firem dostávaly nejen odměny, ale také nesly i finanční odpovědnost za vše, co měly podle odpovědnostních kritérií zabezpečit. Postih za neplnění by proto měl být až do výše této třetí mzdové položky a to i se zpětnou splatností.

 

3.Nezaměstnanost

Jsme země s vyspělým sociálním zabezpečením, která se už dokáže postarat o osoby se zvýšenými zdravotními problémy, o osoby v důchodovém věku, o osoby na rodičovské dovolené a o osoby jinak postižené.

Tak, jak bylo v minulosti nutné zavést celonárodní zdravotní zajištění, stejně tak i po rozpadu zemědělských usedlostí a to v důsledku rozvoje průmyslové výroby, skončilo celoživotní hmotné zajištění starší generace od mladší a ochranu starší generace musel převzít stát, tak musí převzít i ochranu nad těmi, kteří ne vlastní vinou ztratili zaměstnaní a žádné zaměstnání nemohou najít. Myslíme i na současných 10 % těch, kteří ne svojí vinou spadli do pytle nezaměstnanosti a protože je jasné, že se do tohoto stavu může dostat každý a tedy i každá rodina, zabezpečíme taková opatření, aby se u těchto rodin a v této souvislosti nejednalo o 50 % propad životní úrovně, jako je to dnes, nýbrž jen o snížení životní úrovně v průměru nepřesahující 25 % a to po celou dobu propadu ekonomiky. Aby se minimalizovaly sociální dopady, které vznikají náhlými propady v příjmech rodin, bude nutné zavést pohyblivou složku daní, závislou na počtu nezaměstnaných. V silách zbytku společnosti je, aby finančně zajistil tyto rodiny, které jsou nedílnou součástí této země. Jen tak je totiž možné nastartovat alespoň dočasný vzestup ekonomiky.

Také budeme prosazovat takovou formu sociálního zabezpečení, aby se v době vzestupu ekonomiky vytvářely určité disponibilní finanční rezervy a tyto se v době hospodářského útlumu mohly využít na překlenutí takové situace. (Podobně jako v komerčním pojišťovnictví.) Zda se toho ujmou komerční pojišťovny nebo stát, o tom budeme teprve jednat. Protipovodňové hráze se v klidu budují jen při nízké vodě, naproti tomu při zvýšené vodě se nejen všichni, ale i všude musí podílet na jejich udržování, jinak by to odnesli všichni. Totéž platí i pro tak výrazné výkyvy v hospodářství jaké prožíváme nyní.

 

4. Nemocenské

Způsobem uvedeným v bodě 3 bychom také odbřemenili čerpání sociálních fondů určených především na financování osob dlouhodobé zdravotně postižených. Ze statistik víme, že se výrazně prodloužila průměrná délka léčení, což je způsobeno tím, že lidé, kteří přijdou o práci, jdou co nejdéle „marodit“, aby si tak prodloužili délku pobírání finančního příspěvku. To vede nejen k nežádoucímu odčerpávání těchto finančních prostředků, ale i k tomu, že se finančně podporují nepoctiví, na úkor nemocných a poctivých.

 

5. Fakturace a úhrady

Budeme prosazovat, aby společnosti, které mají prakticky bezproblémově zabezpečené zdroje příjmů a to na základě pravidelně vystavovaných faktur nebo úhrad od obyvatelstva, měly tyto ceny vykalkulované a stanové tak, aby svým objemem a svojí výší nezpůsobovaly obyvatelstvu výrazné problémy s použitím zůstatku po těchto úhradách. Vysoké příjmy jedněch firem, ať už na základě vysokých průměrných mezd nebo vysokých zisků, omezují příjmy ostatních firem. Vznikají tak velké společenské disproporce mezi prosperujícími a méně prosperujícími firmami, což vede k úpadku a často i zániku některých významných oblastí výroby nebo služeb. Nechceme proto prosazovat, aby pracovníci z takto zaniklých firem, museli přecházet do firem prosperujících, protože by tak došlo k ještě větším společenským problémům než máme v dnešní době.

U společností, jako jsou telekomunikace apod., kde v důsledku zvýšené konkurence operátorů je nejlépe vidět, jak se ne snižují, ale naopak zvyšují ceny hovorů, budeme požadovat, abychom jako zákazníci měli dostatek informací buď předem nebo potom, jaké nečekané záludnosti jsou spojeny s takovým hovorem. Budeme prosazovat, aby se odstranily problémy s nejasnými odpočty z účtů nebo překvapeními v podobě vysokých faktur a faktur přes komunikace vystavovaných od konkrétních podvodníků. Tak, jak si žádný obchodník nedovolí člověku předvést zboží určité značky a ceny a pak Vás donutí koupit jiné, třeba za dvojnásobnou cenu, tak to musí platit ve všech oblastech obchodu i služeb.